19-02-2011, 21:44
(Ten post był ostatnio modyfikowany: 19-02-2011, 22:06 przez Kartofelek.)
Wszystko masz position:absolute. A absolute działa na zasadzie "masz być w tej pozycji nie ważne co się stanie". Wszystko pasuje jeżeli takie pozycjonowanie jest względem jakiegoś diva w którym się znajduje, a który ustawia się "płynnie" na stronie. Ale jeżeli jest względem body, to już nie jest dobrze.
Kilka razy już podawałem główny laj, który warto sobie zapamiętać,a na którym zrobisz 99% stron:
Może zgrzeszę w oczach wielu, ale uważam że kurs browsehappy wcale taki dobry nie jest. Niby dużo jest, ale mam wrażenie chaotyczności. Osobiście używałem kiedyś kursu html helionu (Pawła Wimmera) i go bardziej polecam.
Co do pozycjonowania:
Wyobraź sobie że strona to zbiór pudełek. Każde takie pudełko może znajdować się jedno pod drugim, leżeć obok siebie (float), wyłączać takie leżenie (clear) itp.
Każde pudełko może mieć marginesy (także ujemne), może mieć paddingi itp. Możliwości jest "milion pińset", a jak to leci w telewizji to 2x tyle.
Każde pudełko może też mieć pozycjonowanie relatywne, które właściwie nic w nim nie zmienia, ale daje bardzo dużo. Bo gdy pudełko ma takie pozycjonowanie, to jest ono początkiem współrzędnych dla pozycjonowania absolutnego swoich dzieci.
Najlepiej budować laj jakbyś schodził od większego do mniejszego. Czyli dzielisz swoją stronę na główne bloki (header, main, conten, footer itp), a potem każdy taki blok traktujesz jakby oddzielną część i dzielisz na jeszcze mniejsze. Tak jak w przyapdku folderów. Container to twój główny folder, potem masz podfoldery header, main i footer. Gdy wchodzisz do main - masz content i może sidebar itp. I tak w kolo macieju.
W praktyce pozycjonowanie absolutne przydaje się do pozycjonowania jakiś małych pierdół w kolejnych "podkatalogach". Właściwie podkatalogi to złe określenie bo to przecież gałęzie drzewa. Drzewa DOM.
WSZYSTKO TO ZALEŻY OD SYTUACJI :]
Kilka razy już podawałem główny laj, który warto sobie zapamiętać,a na którym zrobisz 99% stron:
Kod:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title> ... </title>
<link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" />
<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=edge,chrome=1" />
<meta name="viewport" content="width=device-width; initial-scale=1.0; maximum-scale=1.0;" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/style.css?v=01" />
<script type="text/javascript" src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.4.4/jquery.min.js"></script>
<script type="text/javascript">!window.jQuery && document.write('<script src="js/jquery-1.4.4.min.js"><\/script>')</script>
<!--[if IE]>
<link rel="stylesheet" href="css/style_ie.css?v=01" />
<![endif]-->
<!--[if lt IE 7 ]>
<link rel="stylesheet" href="css/style_ie6.css?v=01" />
<script type="text/javascript" src="js/dd_belatedpng.js?v=01"></script>
<![endif]-->
<script type="text/javascript" src="js/scripts.js?v=01"></script>
</head>
<body>
<div class="page_container">
<div class="page_head">
</div>
<div class="page_navigation">
<ul>
<li class="active"><a href="">...</a></li>
</ul>
</div>
<div class="page_main">
<div class="page_content">
<p>
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
</p>
</div><!-- e: content -->
</div><!-- e: main -->
<div class="page_footer">
<ul>
<li><a href="">...</a></li>
</ul>
</div><!-- e: footer -->
</div>
</body>
Może zgrzeszę w oczach wielu, ale uważam że kurs browsehappy wcale taki dobry nie jest. Niby dużo jest, ale mam wrażenie chaotyczności. Osobiście używałem kiedyś kursu html helionu (Pawła Wimmera) i go bardziej polecam.
Co do pozycjonowania:
Wyobraź sobie że strona to zbiór pudełek. Każde takie pudełko może znajdować się jedno pod drugim, leżeć obok siebie (float), wyłączać takie leżenie (clear) itp.
Każde pudełko może mieć marginesy (także ujemne), może mieć paddingi itp. Możliwości jest "milion pińset", a jak to leci w telewizji to 2x tyle.
Każde pudełko może też mieć pozycjonowanie relatywne, które właściwie nic w nim nie zmienia, ale daje bardzo dużo. Bo gdy pudełko ma takie pozycjonowanie, to jest ono początkiem współrzędnych dla pozycjonowania absolutnego swoich dzieci.
Najlepiej budować laj jakbyś schodził od większego do mniejszego. Czyli dzielisz swoją stronę na główne bloki (header, main, conten, footer itp), a potem każdy taki blok traktujesz jakby oddzielną część i dzielisz na jeszcze mniejsze. Tak jak w przyapdku folderów. Container to twój główny folder, potem masz podfoldery header, main i footer. Gdy wchodzisz do main - masz content i może sidebar itp. I tak w kolo macieju.
W praktyce pozycjonowanie absolutne przydaje się do pozycjonowania jakiś małych pierdół w kolejnych "podkatalogach". Właściwie podkatalogi to złe określenie bo to przecież gałęzie drzewa. Drzewa DOM.
WSZYSTKO TO ZALEŻY OD SYTUACJI :]